KÖPVILLKOR

För köpinformation, besök Service & Hjälp.


1. BESTÄLLNING

Vid beställning träffas avtal om köp när Teknikproffset.se bekräftat beställningen via mail. Orderbekräftelsen genereras automatiskt utan manuell översyn.

Har du ej fått någon orderbekräftelse inom 24 timmar, vänligen kontakta kundservice.

För att få handla på Teknikproffset.se krävs att du fyllt 18 år eller har målsmans medgivande.

1.1 PRISER
I priserna ingår moms med 25%.
I kundvagnen syns det totala priset för varorna inklusive moms, frakt samt eventuell faktureringsavgift.

1.2 AVBESTÄLLNING
Så länge din beställning inte har hunnit hanteras, går det att stoppa den genom att kontakta Kundservice. Ange ordernummer och fullständigt namn, därefter bekräftar vi om det är möjligt att avbeställa er beställning.
OBSERVERA! Även om du kontaktat oss innan beställningen hunnit hanteras kanske vi inte hinner läsa ditt mail innan din order skickas.
Om beställningen redan har hanterats kan du returnera den till oss när du mottagit leveransen. Mer information finns under Retur/Byte.

1.3 FRAKTKOSTNAD
Mer information om fraktsätt och fraktkostnad finns på Service & hjälp.

1.4 SKRIVFEL
Vi reserverar oss för skrivfel i form av Fakta- och prisuppgifter och förbehåller oss rätten att korrigera detta i efterhand. Information och specifikationer på sidan är vägledande och kan utan förvarning ändras av producenten. Alla uppgifter lämnas med reservation för tryckfel, och bilder är vägledande. Teknikproffset har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst.

1.5 MASSBESTÄLLNINGAR
Vi förbehåller oss rätten att stoppa massbeställningar eller begränsa köp till max 1 st per köp eller kund.


2. BETALNING

Qliro gör det enkelt, flexibelt och tryggt för dig att handla på nätet. Du har möjlighet att välja det betalningsalternativ som passar dig.

Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen som finns tillgängliga. Genom att ange eller efterfråga information i kassan godkänner du våra användarvillkor och behandling av dina personuppgifter.

2.1 QLIRO FAKTURA
Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas via e-post till den mejladress du anger vid köpet.

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om 14 dagars kredit.

För mer information om Qliros villkor klicka här.


2.2 QLIRO FÖRETAGSFAKTURA
Betalningstid för faktura är 30 dagar från att ordern skickats från butiken. Fakturan skickas via epost eller brev när ordern skickas. Det är du som kredittagare som ansvarar för att betalningen inkommer inom angiven tidsram enligt de villkor du godkänt vid val av betalningsalternativ ”faktura”.


Vid utebliven betalning från näringsidkare/juridisk person debiteras förseningsersättning i enlighet med lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m., samt dröjsmålsränta enligt vid var tid gällande referensränta med ett tillägg om 24,00%.

För mer information om Qliros villkor
klicka här.

QLIRO ”Köp nu, betala senare”

Köp nu - Betala Senare

Ränta 0 % Uppläggningsavgift 39 kr.

Inga ytterligare avgifter tillkommer.

Fakturan skickas med e-post i mitten av kampanjmånaden

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta. Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift.

Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.

Fullständiga villkor: Qliros fullständiga kampanjvillkor hittar du här.
Se också
Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

2.3 QLIRO KONTO OCH DELBETALNING
När du väljer delbetalning får du genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka och välja ett alternativt betalningssätt.

Du kan ha ett eller flera pågående delbetalningsköp och Qliro sammanställer dem på en månadsfaktura som skickas till dig via e-post i mitten av varje månad. Du kan när som helst under delbetalningstiden betala hela din kvarvarande skuld.

Följande alternativ finns för delbetalning

Betalsätt 3 mån 6 mån 12 mån 36 mån Konto*
Uppläggningsavgift 95 kr 195 kr 295 kr 395 kr 0 kr
Administrationsavgift 29 kr 29 kr 29 kr 29 kr 29 kr
Årsränta 0% 0% 0% 9,95% 19,90%

Exempel vid ett köp om 10 000 kr

Effektiv ränta 11,45% 13,29% 12,31% 19,77% 29,22%
Att betala per månad 3 394 kr 1 728 kr 887 kr 362 kr 955 kr
Total kostnad 10 182 kr 10 369 kr 10 643 kr 13 047 kr 11 458 kr

*Gäller vid avbetalning över 12 månader

Vid försenad betalning skickas en påminnelse till dig och det utgår en förseningsavgift om 135 kr samt dröjsmålsränta med 24% + gällande referensränta.

Vid ytterligare försening tillkommer en lagstadgad inkassoavgift. Vid köpet förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kreditköp.

Fullständiga villkor: Qliros fullständiga villkor för konto och delbetalning hittar du här.
Se också Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation.

2.4 KORTBETALNING
Kortbetalningar sker i system som uppfyller krav enligt säkerhetsstandarden PCI-DSS.

För information om din betalning kontakta Qliro via kontaktuppgifterna på https://www.qliro.com/

Du kan välja att betala hela ordervärdet med betal- eller kreditkort. Vi accepterar för närvarande VISA och Mastercard. Det tillkommer inte någon kortavgift. Kreditkortsbetalning hanteras av vår betalningspartner Qliro för att garantera snabb och säker betalning. För ökad säkerhet använder vi 3D-Secure som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet.

Så här går det till:

  1. Välj Kreditkort som betalningsmetod i kassan. Du länkas nu till Qliros säkra betalningsserver.
  2. Välj typ av kreditkort, ange kortnummer, giltighetsdatum, kortets säkerhetskod (CVV) samt namn på kortinnehavaren. Vänligen observera att vid användande av e-kort bör du ange minst två månaders giltighetstid.
  3. En kontroll genomförs så kortuppgifterna stämmer samt att det finns täckning för köpet.
  4. Köpsumman reserveras först på ditt konto.
  5. Det reserverade beloppet förs över till ”Butik” när varorna skickas från lagret.

2.5 DIREKTBETALNING MED TRUSTLY

Handla och betala direkt från ditt bankkonto.

Så här går det till:

  1. Välj Trustly som betalalternativ i kassan
  2. Ange vilken bank du använder dig utav och identifiera dig sedan med bank-id eller säkerhetskod över en säker och krypterad anslutning
  3. Välj sedan vilket konto du vill betala från (t.ex. sparkonto eller lönekonto) och bekräfta köpet.
  4. Köpesumman dras direkt från det angivna kontot och en orderbekräftelse skickas ut.

2.6 ÅTERBETALNING
När du avbryter en beställning som inte hunnit skickas återbetalar vi dig vanligtvis inom 1-2 dagar, dock senast inom 14 dagar. Har du valt kortbetalning har normalt inga pengar dragits och någon återbetalning kommer därför inte att ske.


3. LEVERANS

3.1 LEVERANSTID
Lagervaror skickas normalt inom 1-4 arbetsdagar inom Sverige, och varierar beroende på om varorna finns i webblager eller på externt lager. Det datum vi beräknar att skicka ordern framgår alltid i kassan före köp. Efter utskick kan leveranstiden variera beroende på valt leveranssätt.
Undantag kan förekomma vid mycket hög orderingång, då kan utskick fördröjas en eller ett par dagar.
Är någon vara slut i lager skickas beställningen normalt sätt så fort alla varor finns i lager.
Om större delen av beställningen kan levereras gör vi i vissa fall en delleverans.
Ingen extra fraktkostnad tillkommer för delleveranser som sker på vårt initiativ.
Leverans till Danmark, Finland och Norge tar normalt 1-4 arbetsdagar från att vi skickat ordern.
Mer information finns på Service & hjälp.

3.2 DELLEVERANS
Genom att kontakta kundservice kan du själv begära att få din beställning dellevererad, detta sker då mot en extra fraktkostnad.

3.3 FRAKTKOSTNAD
Fraktkostnaden är från 29 kr inkl. moms.
Fraktkostnaden beräknas automatiskt på vikt/volym och finns tydligt angiven i kassan.
Beställningar från 700 kr inkl. moms erbjuds fraktfri leverans med Schenker eller DHL.
Mer information finns på Service & hjälp.

3.4 LEVERANSSÄTT
Mindre försändelser med ett värde under 300 kr inkl. moms kan skickas med leveranssätt Brev/Skrymmande brev. Försändelser som skickas med brev/skrymmande brev är ej försäkrade mot förluster eller transportskador. Vi erbjuder också i vissa viktklasser leverans med PostNord Varubrev och Earlybird Postlådepaket, de är delvis spårbara men ej försäkrade mot förlust eller skada. Väljer du istället Schenker, DHL, Budbee, PostNord MyPack Collect eller DHL Stycke (valbart vid mycket tunga försändelser) är din försändelse försäkrad mot förlust samt skada. För företag erbjuder vi även Schenker Parcel samt DHL Paket. Då levereras försändelsen direkt till företaget.
Endast PostNords tjänster Brev/Skrymmande brev, Varubrev samt MyPack Collect kan kombineras med box-adress.
Vi förbehåller oss rätten att efterdebitera 250 SEK exkl. moms om utleveransen sker till en box-adress, om angivet postnummer är felaktigt, eller om företaget ej varit på plats vid speditörens leveransförsök under dagtid 8-17.
Mer information finns på Service & hjälp.

3.5 ÄNDRING AV TRANSPORTUPPDRAG
Ett paket ligger kvar hos ombudet i 14 dagar innan det returneras till avsändaren. (Gäller ej Brev/Skrymmande brev/Budbee Box) Om du av misstag har angett fel adress eller postnummer, och ordern är skickad ifrån oss, behöver vi utföra en ”Ändring av transportuppdrag”. Du måste då kontakta kundservice för att genomföra ändringen. Ändringen kostar 225 kr inkl. moms vilket är speditörens kostnad, utan några tillägg från vår sida. Priset gäller försändelser inom Sverige och vi kommer att fakturera er i efterskott. Speditören har minst 24 timmars handläggningstid för en sådan ändring.

3.6 EJ UTHÄMTAD FÖRSÄNDELSE
Ej uthämtad paketförsändelse debiteras en avgift av f n 150 kr inkl. moms för att täcka Teknikproffset Nordic AB:s frakt- och administrationskostnader. Ny fraktkostnad tillkommer om försändelsen ska skickas på nytt. Vid fraktfri leverans fastställs ny fraktkostnad på försändelsens vikt/volym.

Ej uthämtad brevförsändelse (Brev, Skrymmande brev, Varubrev) debiteras en avgift av f n 75 kr inkl. moms för att täcka Teknikproffset Nordic AB:s frakt- och administrationskostnader. Ny fraktkostnad tillkommer om försändelsen ska skickas på nytt. Vid fraktfri leverans fastställs ny fraktkostnad på försändelsens vikt/volym.

3.7 LEVERANSFÖRSENING
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post, om det är vi som är vållande till förseningen. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt för oss att fullfölja leveransen, t ex då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.

Den förväntade leveranstiden av varan framgår i orderbekräftelsen, i kassan och på den aktuella varusidan på Webbplatsen. Vid leveransförsening meddelar Säljaren dig detta och fortsätter bevaka beställningen. Om inte annat särskilt avtalats och en leverans tar mer än 30 arbetsdagar och detta inte beror på dig som Kund har du rätt att häva köpet.

3.8 SKADAT GODS
Skador på emballage/yttre förpackning samt ej synlig skada bör anmälas till speditören, inom skälig tid. Synliga skador anmäls med fördel direkt vid uthämtande. Reklamation och skadeanmälan kan göras hos ditt ombud. Allt emballage måste sparas för eventuell besiktning. Återkoppla alltid till kundservice med reklamationsnummer när du lagt en reklamation hos speditören.

DHL: 0771-345 345
PostNord: 0771-33 33 10
Schenker: 020-22 00 45
Budbee: Kontakt
Earlybird: 08–531 945 00
Bring: 020-765 000


4. RETUR

Nedanstående instruktion/villkor gäller även byte.

4.1 ÖPPET KÖP
Vi erbjuder öppet köp inom 100 dagar utöver den lagstadgade ångerrätten. 100 dagars öppet köp är begränsat till retur endast av obruten förpackning och ej brukade produkter. Vi förbehåller oss rätten att neka öppet köp om dessa krav inte kan uppfyllas och returnerar då produkterna mot fraktkostnad.

4.2 ÅNGERRÄTT
Ångerrätten regleras i ”Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler”.

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Du behöver inte ange något skäl när du ångrar ditt köp inom 14 dagar. Ångerrätten löper ut 14 dagar efter dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget mottagit varan eller vid delleverans då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget mottagit den sista varan fysiskt.

Vill du utöva din ångerrätt ska du meddela oss detta via mail eller per post inom 14 dagar, du kan dock även utan att först kontakta oss returnera direkt inom 14 dagar.

Om ovan alternativ inte passar dig har du laglig rätt att använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram.

Du ska återsända varan till oss enligt nedanstående instruktioner utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss att du kommer utöva ångerrätten.

Varan ska vara komplett. Detta innebär att alla tillbehör (fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier etc) ska finnas med i returen.

Vissa produktområden omfattas ej av ångerrätten, om produktens plombering eller försegling är bruten. En plombering innebär att en förpackning har en försegling, som inte går att öppna utan att man bryter förseglingen. Dessa produkter kan alltså ej returneras. Exempel på dessa produktområden är: headset, hörlurar, konfektyr, kosmetik, massageoljor, produkter med licensnycklar samt intimprodukter.

Teknikproffset.se förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för ev. saknade delar/tillbehör, istället för att neka utövande av ångerrätt, om så är möjligt.

Ångerrätten ger normalt återbetalning i sin helhet. Om varan hanterats i större omfattning än nödvändigt gör vi avdrag för en varas värdeminskning. Normalt är avdraget vårt självkostnadspris för att ersätta saknade, använda eller skadade varor eller delar av varor, men kan också röra sig om avdrag för nedsatt värde p g a hur varan använts.

Företag har ingen ångerrätt.

För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, tag kontakt med kundservice innan du skickar tillbaka varor om du är osäker.

För att utöva ångerrätten ansöker du om retur på Service & hjälp inom 14 dagar för ångerrätt eller 100 dagar för öppet köp. Du får då en returfraktsedel. Paketet lämnar du in på ett ombud för Schenker.

Du bekostar själv returfraktkostnad (69 kr inkl. moms) vid utövande av ångerrätt. Denna dras av på krediterat belopp när returen är mottagen. Kostnaden 69 kr gäller såväl vid retur genom Teknikproffset.se som med Budbee genom bokning hos de.

Returer som inte uppfyller ovanstående kriterier returneras till avsändaren mot returfraktkostnad.

Försändelser som inkommer utan information eller avsändare sorteras bort och sparas i två månader, därefter kasseras de om ingen påstötning inkommit.

Teknikproffset har ingen möjlighet att hämta ut paket som på eget bevåg skickas med t ex DHL, Bring eller Schenker's privattjänster till ombud.

Teknikproffset löser ej ut paket mot efterkrav/postförskott.

Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

Vid utövande av ångerrätt eller öppet köp kommer vi att återbetala dig för såväl varor som ursprunglig fraktkostnad om hela ordern returnerats (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder) Återbetalningen sker vanligtvis inom 1-2 dagar, dock senast inom 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att utöva ångerrätten (under förutsättning att retur mottagits i sin helhet). Vi återbetalar dig med samma betalmedel som du själv använt vid beställningen. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.


5. REKLAMATION

Om du vill returnera en trasig produkt ansöker du om RMA på Service & hjälp, där får du en kostnadsfri returfraktsedel och kan returnera produkten för felsökning. Vissa produkter tar vi inte i retur utan ersätter istället direkt, detta framgår när du ansöker om RMA.

Om vi bedömer att en produkt ej är behäftad med fel som täcks av fabriksgarantin returneras produkten mot fraktkostnad för tur och retursändning på 150 kr inkl. moms.

Innan kunden kan komma att debiteras ytterligare reparations- eller felsökningskostnader, tillfrågas kunden.

Reklamation av vara måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte, eller borde ha upptäckt felet. Reklamationsrätten för en vara upphör under alla omständigheter efter 3 år.

För att undvika onödiga reklamationer är det en god idé att först kontakta varumärkestillverkaren av produkten för support/hjälp.

Genom att reklamera en produkt till oss godkänner du våra Reklamations- och Garantivillkor.

Vid eventuell tvist följer Teknikproffset.se ARN:s rekommendationer.


6. GARANTIVILLKOR

Teknikproffset lämnar 1 års fabriksgaranti på alla varor om inget annat anges.

På produkter med medföljande tillbehör som t ex batterier och hörlurar gäller tillverkarens garanti, vilken kan vara kortare än huvudproduktens garanti (dock tre månader som kortast).

Garantin innebär att vi byter ut eller reparerar trasig produkt inom garantitiden.

Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar fabrikations- och materialfel.

Förslitningsskador omfattas ej av garantin.

Vidare gäller inte garantin vid skada orsakad av olycka eller oaktsamhet (s k Handhavandefel).

Garantin omfattar inte fel förorsakade genom av ägaren företagna ändringar eller ingrepp i produkten som inte skett av Teknikproffset.se.

Garantin omfattar inte fel orsakade av transportskador, spänningsfel, blixtnedslag eller stöld.

Garantin ersätter ej kostnader för montering, resor etc.

Går felet på produkten ej att åtgärda äger Teknikproffset rätt att byta ut produkten till en ny eller en med likvärdig prestanda utan att tillfråga kunden.

Tillverkarens eventuella förlängda garanti hanteras direkt av tillverkaren. Naturligtvis hjälper vi dig gärna med kontaktuppgifter till respektive tillverkare.

Naturligtvis följer vi konsumentköplagens rekommendationer om garanti på nya produkter. Alla reparationer utförs av respektive tillverkare eller dess ombud. Det är således samma villkor som om du köpt varan i en fysisk butik.

Observera att tillverkaren har upp till tre försök på sig att reparera produkten innan de är skyldiga att byta ut den.

Fabriksgarantin kan ej överlåtas till en annan part utan gäller endast för personen som står på kvittot/fakturan.

Teknikproffset ersätter ej förlust av datainformation vid eventuella garanti- och serviceärenden utan det åligger kunden själv att löpande ta säkerhetskopior.

Om vi bedömer att en produkt ej är behäftad med fel som täcks av fabriksgarantin returneras produkten mot fraktkostnad för tur och retursändning på 150 kr inkl. moms.

Kvitto/faktura skall alltid kunna uppvisas vid utövande av garanti!

Mer information finns på Service & hjälp.

7. SEKRETESS OCH SÄKERHET (PERSONUPPGIFTER)

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer (Personnummer vid fakturabetalning). I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. Vi dokumenterar även kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

Teknikproffset.se kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Om du vill prenumerera på våra mailutskick kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt tas bort genom att klicka på en länk, längst ner i mailutskicket.
Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort.

Teknikproffset förbehåller sig rätten att under större kampanjer vid enstaka tillfällen kommunicera marknadsföringsmaterial via sms och mail. Avprenumeration kan ske enligt instruktion i respektive utskick.

8. INTEGRITETSPOLICY OCH GDPR

Teknikproffset värnar om din integritet och behandlar dina personuppgifter enligt alla gällande lagar och regler. Läs vår fullständiga Integritetspolicy här.

9. COOKIES

Cookies är information som skickas från olika sajter och lagras på din hårddisk. Dessa används för att sajterna ska känna igen sina användare när de kommer tillbaka nästa gång.
Med hjälp av cookies analyserar vi vår trafik för att urskilja mönster i hur en tjänst används. Dessa analyser ligger till grund för utveckling av tjänstens innehåll och design.
Teknikproffset.se varken säljer eller utbyter personlig information om sina användare såvida vi inte har din uttryckliga medgivelse att göra det.
Vi använder helt enkelt den information vi hämtar in för att förbättra tjänsten för våra användare.
Genom att använda hemsidan accepterar du att vi lagrar information om dig som användare.

Läs mer om Cookies här.

INSAMLING AV UPPGIFTER FÖR TREDJE PART
Tredjepartsleverantörer, inkluderat Google, visar annonser för Teknikproffset.se genom sökningar på http://www.google.se och på hemsidor på Internet som Google visar annonser på.
Tredjepartsleverantörer, inkluderat Google, använder cookies för att visa annonser baserat på användarens tidigare besök på denna webplatsen. Besökare kan välja att ta bort Googles användning av cookies genom att gå till Googles annonsering “opt-out” via denna länken: http://www.google.com/privacy/ads.


10. TVIST

Vid eventuell tvist följer Teknikproffset.se ARN:s rekommendationer. Via denna länk http://ec.europa.eu/consumers/odr kan du läsa mer om de regler som EU har tagit fram för konsumenttvister och om tvistlösning online (ODR).


11. FORCE MAJEURE

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, eller liknande händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal från Teknikproffset.se, som gör att Teknikproffset.se ej kan hålla nämnda avtal, skall utgöra grund till att Teknikproffset.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.